آموزش وبلاگ نویسی آماتوری ۱

برای ساخت یک وبلاگ در ابتدا باید سایت میزبان را انتخاب کرد ، سایتهای زیادی هم هستند که این سرویس را به کاربران خود ارائه می دهند که بهترین آنها برای وبلاگهای فارسی در حال حاضر www.persianweblog.com ، www.mihanblog.com ، www.blogfa.com  و www.blogsky.com  می باشند . برای شروع کار بلاگفا ترجیح داده می شود البته بلاگ اسکای هم خوب است . پس از انتخاب سرویس دهنده شما فرم طراحی شده در سایت مزبور را پر می کنید ، در پر کردن فرم توجه داشته باشید که در بعضی از سرویس دهنده ها نام کاربری با آدرس وبلاگ شما یکی است مانند بلاگفا مثلاَ اگر نام کاربری شما sanayeghazayi می باشد آدرس وبلاگ شما www.sanayeghazayi.blogfa.com می باشد ولیکن در بلاگ اسکای اینگونه نیست و شما با ثبت نام در بلاگ اسکای فقط در سایت آن عضو شده اید ولی بعد می توانید وبلاگهای متنوعی با آدرسهای متفاوتی طراحی نمایید که این بخصوص برای کسانی که می خواهند چند وبلاگ طراحی کنند بسیار عالی و مناسب می باشد . پس از ثبت نام و سخت وبلاگ لازم است که شما برای وبلاگتان یک قالب مناسب با موضوع آن انتخاب کنید ، برای این کارهم تمامی سویس دهنده ها قالب های از پیش تعیین شده ای دارند که شما می توانید با وارد شدن به بخش "انتخاب قالب" قالب مناسبی را انتخاب کنید .  البته سایتها و وبلاگهایی هستند که کد قالبهای متنوع زیادی شما می توانید از طریق آنها دریافت کنید ولیکن این کدها معمولاَ با وبلاگهایی که توسط سرویس دهنده بلاگفا ، میهن بلاگ و پرشین بلاگ ( از همه بیشتر بلاگفا ) ایجاد شده اند منطبق هستند.  

 ( در آینده در مورد اینکه چه قالبهایی مناسب چه موضوعهایی می باشند بحث خواهیم کرد )

پس از انتخاب قالب شما می توانید وارد بخش موضوع های وبلاگ بشوید و وبلاگ خودتان را موضوع بندی کنید تا در مورد هر کدام از موضوعها مطلبی را اضافه می کنید در لینک مناسب خودش قرار دهید و از طریق قسمت پست مطلب جدید مطالب جدید را به وبلاگتان بیافزایید .

اکنون شما می توانید امکانات بیشتری به وبلاگتان بیافزایید امکاناتی از قبیل نمایشگر آمار بازدید کنندگان وبلاگ ، خبر نامه ، پرسشنامه ، آهنگ و... . البته بعضی از این موارد در سرویس دهنده ها از پیش در نظر گرفته شده اند ، مانند سایت بلاگ اسکای که امکانات خبرنامه و آمار بازدید کنندگان و یا میهن بلاگ که پرسشنامه را ارائه می دهند . در صورتی هم که خود سرویس دهنده وبلاگ این امکانات را ارائه ندهد شما می توانید با افزودن کد آنها از طریق قسمت " ویرایش قالب" یا "تنظیمات وبلاگ" از این امکانات در وبلاگ خود بهره ببرید ، خوب به هر حال سایتها و وبلاهای زیادی هستند که شما می توانید از طریق آنها کدهای مورد نیاز خودتان را دریافت کنید . ( در آینده در مورد امکانات وبلاگها ، سایتهای ارائه دهنده این خدمات بیشتر بحث خواهیم و همچنین چند کد در همین وبلاگ ارائه خواهد شد )